Web dogma

A web dogmát még 2003-ban fogalmazta meg Eric Reiss, Lars Von Trier és Thomas Vinterberg hatására (Dogme 95 mozgalom, Dogma-filmek). A web dogma célja, hogy irányelveket adjon a designhoz, a tartalomhoz, a használhatósághoz, a webes kommunikációhoz. Mindezt úgy, hogy a hosszú évek múltán is érvényesek maradjanak, annak ellenére, hogy folyamatosan jönnek–mennek trendek és technológiák. Azt gondoljuk, hogy igenis időtállónak bizonyulnak ezek a pontok. Olvassátok és alkalmazzátok ti is!

10 alapelv a webes kommunikációhoz

  1. Szabadulj meg azoktól a kötöttségektől, amelyeket kizárólag a cég belső irányelvei miatt kell fenntartani!
  2. Törölj el mindent, ami kizárólag azzal a céllal jött létre, hogy a designer egóját masszírozza!
  3. Töröld az oldal kontextusa szempontjából nem releváns dolgokat!
  4. Felejtsd el, vagy alakítsd át azokat a funkciókat és technikai megoldásokat, melyek gátolják a látogatót a szabad navigációban!
  5. Felejtsd el, vagy alakítsd át a felhasználót felesleges találgatásra kényszerítő interaktív elemeket!
  6. A böngészőn kívül más szoftver nem lehet szükséges ahhoz, hogy a weboldal jól működjön!
  7. A tartalom megjelenítésénél a következő prioritásokra figyelj: elsődleges az olvashatóság, másodlagos az, hogy a tartalmat ki lehessen nyomtatni, harmadlagos a letölthetőség!
  8. Rossz úton jársz, ha az irányelvek, és a hasonló előírások betartása a használhatóság rovására megy!
  9. Ne kényszerítsd a látogatót olyan személyes adatok megadására, amelyek nem feltétlenül szükségesek az adott szolgáltatás teljesítéséhez!
  10. Inkább szegd meg bármelyik fenti szabályt, minthogy elkövess valami valóban borzasztót!

Web dogma ma

10 évvel a web dogma születése után Eric, a következő prezentációjában vizsgálta meg, vajon egy évtized után is megállja helyét ez a tíz pont? Nézd meg a diákat: