UX & IA alapok

Nielsen heurisztikái

  1. Rendszer állapotának láthatósága
    Mindig tudható, mi történik, a rendszer időben visszajelzést ad

  2. A rendszer és felhasználó világa találkozik
    Felhasználó számára ismerős koncepciók, kifejezések, logika használata a technológiai zsargon/struktúra helyett

  3. Felhasználói szabadság és irányítás
    Egyértelmű “szökési” lehetőség, visszalépés/visszavonás

  4. Következetesség és konvenciók
    Egységes terminológia, működés, megjelenés; platformspecifikus tervezési minták követése

  5. Hibamegelőzés
    A rendszer segítsen elkerülni a hibákat

  6. Felidézés helyett felismerés
    Memória terhelésének csökkentése: látható objektumok, opciók, instrukciók

  7. Rugalmas és hatékony használat
    Gyakorlott felhasználók számára a tevékenységet gyorsító lehetőségek

  8. Esztétikus és minimalista dizájn
    Irreleváns, ritkán használt elemek mellőzése

  9. Hibakezelés
    Hiba esetén a megértéshez és megoldásához segítséget nyújt a rendszer

  10. Van súgó, dokumentáció

Shneiderman aranyszabályok

  1. Törekedj a következetességre
    Következetes terminológia, grafikai megjelenés, működés, kezelési mód

  2. Gondoskodj az univerzális használhatóságról
    Pl. kezdő felhasználók számára magyarázatok, haladó felhasználók számára rövidítések, billentyűparancsok, makrók

  3. Biztosíts informatív visszajelzést
    A felhasználó tevékenységére mindig reagáljon a rendszer

  4. Egyértelmű befejezés
    A tevékenységsornak legyen világos kezdete, menete és befejezése, a rendszer adjon egyértelmű visszajelzést a folyamat sikeres befejezéséről

  5. Előzd meg a hibákat
    A rendszer segítsen elkerülni a hibákat
    Hiba esetén: informatív, a megoldásban is segítő üzenet

  6. Engedj visszavonási/visszalépési lehetőséget
    Ez csökkenti a félelmet, bizonytalanságot, lehetővé teszi a kockázatmentes felderítést

  7. A felhasználó kezében legyen az irányítás
    A felhasználó kezdeményez, a rendszer válaszol – nem fordítva

  8. Ne terheld a rövid távú memóriát
    A felhasználó munkamemóriája, figyelme véges – lehetőség szerint a rendszer vegye át a terheket


Hitelesség

  • könnyen ellenőrizhető a honlapon megjelenő információ pontossága
  • látszik, hogy egy valódi cég/szervezet áll a weblap mögött
  • látható, hogy van szakértelem (szervezet, tartalom, szolgáltatások)
  • látható, hogy őszinte és megbízható emberek állnak a weblap mögött
  • egyszerű a kapcsolatfelvétel
  • professzionális megjelenésű a weblap (ill. illeszkedik a célokhoz)
  • a weblap egyszerűen használható és hasznos
  • a weblap tartalma naprakész, gyakran frissül
  • nincs tele promócióval, hirdetésekkel
  • az apró hibákat is sikerül elkerülni (pl. bugok, hibás linkek, sajtóhibék)

Útmutató, további részletek: Stanford Guidelines for Web Credibility